כל אדם מושפע מסביבתו. השתייכות ל’אריות” תעודד צמיחה אישית, התקדמות והישגים רבי ערך לאורך כל שנות החיים
כבר 16 שנים שאנחנו משתפים פעולה עם יותר מ- 350 בתי ספר תיכוניים בכל רחבי הארץ ומפעילים תכנית פורצת דרך לפיתוח מנהיגות. המודל שלנו ייחודי ואפקטיבי בקנה מידה עולמי, משיג תוצאות יוצאות דופן ומוצג באוניברסיטאות ובפורומים בינלאומיים יוקרתיים. כיוון שאנחנו ב-LEAD חיים, נושמים וחולמים מנהיגות, אנו מחפשים כל העת דרכים להרחיב את מעגלי הפעילות ולהגיע לקהלים צעירים רחבים ומגוונים ככל האפשר, במטרה לסייע להם ליטול אחריות אישית על חייהם, ליזום, להוביל ולהשפיע בדרך שלהם.
עכשיו, לראשונה, אנו מציעים גם לבתי ספר יסודיים ולחטיבות הביניים לצאת איתנו למסע יוצא דופן ולהגיש מועמדות להצטרפות בית הספר לתכנית “ראש לאריות”: תכנית הכשרה ייחודית לבני נוער בחטיבות הביניים אשר אמורה לסייע להם לצמוח לכדי אזרחים פעילים ומובילים בקהילותיהם.
התכנית הנה פרי של שיתוף פעולה אסטרטגי בין LEAD לבין הקרן העולמית לחינוך ולמנהיגות The Global Education and Leadership Foundation הידועה כ-TGELF. העיקרון עליו מושתתת התכנית גורס כי מנהיגות איננה יכולה להיות מנת חלקם של בודדים המורמים מעם, אלא חייבת לכלול שכבות רחבות ככל האפשר של האוכלוסייה. רק כך תוכל החברה הישראלית לבסס תרבות ראויה של מנהיגות, מעורבות חברתית ואזרחות פעילה ולעשות את קפיצת המדרגה הנדרשת על מנת לשוב ולהיות חברה בריאה, מעורבת וסולידרית יותר.
התכנית פותחה עבור TGELF על ידי מומחים מאוניברסיטאות מובילות בעולם והותאמה על ידי צוות LEAD למאפיינים ולצרכים של בני הנוער בחברה הישראלית.
חזון התכנית והמטרות הערכיות- הדידקטיות:
התכנית מבקשת לתרום לתהליך ההבשלה של נוער צעיר לכדי בוגרים בעלי אתיקה חזקה וזיקה לצדק חברתי וכמו כן, לתרום לרווחתם המנטאלית, האינטלקטואלית והרגשית של המורים והתלמידים הנוטלים בה חלק.
אנו מאמינים כי על מנת להפוך בני נוער לאזרחים מעורבים, מונהגים ביקורתיים ומנהיגים טובים יותר, יש לחשוף אותם לערכים ומושגים הקשורים למנהיגות, מעורבות ואזרחות פעילה בדרכים יצירתיות, בתבניות בלתי מקובלות ובדרך שתותיר חותם משמעותי על נפשם. הטמעה של ערכים אלה תשפיע על התנהלותם מול המורים וחבריהם לכיתה כמו גם במעגלים רחבים יותר ותתרום להפיכתם לאזרחים בעלי רגישות חברתית ורצון להשפיע על הנעשה סביבם.
מכאן נגזרות מטרות התכנית: רכישת ידע ומושגי יסוד בתחום המנהיגות, רכישת מיומנויות יסוד בהנהגת צוות ובהשתתפות כחבר בצוות, רכישת מיומנויות יסוד בתקשורת יעילה, פיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית, פיתוח יכולות חישה בינאישית מיטיבה (Caring) ומחויבות לתמיכה באחר הנזקק, פיתוח יכולות רפלקטיביות, פיתוח מיומנויות יסוד בניהול קונפליקטים, פיתוח מודעות ויכולת ניתוח למצבים מקומיים וגלובליים המצמיחים מנהיגות מסוגים שונים.
המבנה הפדגוגי והתכנים*
ראש לאריות היא תכנית צומחת אשר תפעל תחילה בכיתות ז’ ובהמשך גם בכיתות ח’ ו- ט’. בכיתה ז’ נתמקד בהקניית מושגי יסוד והבנה מעמיקה של מושגי המנהיגות, המונהגות ועבודת הצוות. בכיתה ח’ נרחיב ונעמיק את העיסוק בנושאים אלו תוך שימת דגש על לימוד והכרת הקהילה והחברה ובכתה ט’ הדגש יושם על תרגום התובנות מן השנתיים הראשונות לכדי התנסות בהובלה מעשית באמצעות הקמת מיזמים חברתיים וקהילתיים מגוונים.
התוכנית לכיתה ז’ מציעה חטיבה פדגוגית בת 22 שיעורים כפולים (משך כל שיעור שעה וחצי). השיעורים כוללים מתודולוגיות ותכנים מובנים, אך מציעים טכניקות ליצירת אקלים כיתתי דמוי סדנה (בעל מרכיבים מוראטוריים).
השילוב בין תוכן פדגוגי מובנה ובין מבנה סדנאי יוצר בכיתה אווירת למידה מאפשרת ופתוחה השונה במהותה מן המקובל בשיעורים האחרים. מדובר בשינוי משמעותי הן בתפיסת התפקיד ההוראתי והן בתפיסת המפגש: לא כאל שיעור המוכוון להעברת ידע אלא כחלק מתהליך למידה שמטרתו לאפשר לכל לומד לגבש את תובנותיו ולמידותיו בעצמו ולעצמו. השיעורים מכילים 3 מרכיבי יסוד – התנסות, המשגה ודיון.
התכנים כוללים, בין היתר:
- זיהוי איכויות הנהגה
- זיהוי איכויות הנהגה אישיות
- אימון בעבודת צוות
- המשגת עבודת צוות איכותית
- רפלקציה של אזורי עוצמה וחולשה של התלמיד
- התלמיד כחבר וכמוביל צוות
- מרכיבי תקשורת יעילה
- זיהוי חסמים לתקשורת יעילה
- פיתוח חשיבה יצירתית ותרגול חשיבה תוצאתית
- תכנון ואסטרטגיה
- אתיקה ומוסר
- הצבת מטרות ותהליכי השפעה והשראה
- ניהול מצבי קונפליקט
*ייתכנו שינויים במבנה התכנית בהתאם למאפייני ולצרכי בית הספר
תנאי סף להצטרפות לתכנית
על מנת לשמר את הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים המקובלים ב-LEAD, קיבלנו החלטה לפיה נוכל להכשיר וללוות מספר מצומצם של בתי ספר בשנה הקרובה. לפיכך אנו תרים אחר מנהלים- מנהיגים המזהים את הצורך בפיתוח יכולות מנהיגות ומונהגות בקרב בני נוער בחטיבות הביניים ורוצים להפעיל בבית הספר תכנית הכשרה חדשנית ופורצת דרך.
בתי הספר שיבחרו לקחת חלק בתוכנית יידרשו לאתר מורה/מנהיג/ה אשר יוביל/תוביל את התוכנית בבית הספר. המורים מובילי הפרויקט חייבים להיות אנשים בעלי מוטיבציה להתפתחות מקצועית בתחומי ההנחיה והאיפשור (Facilitation attitude), נחישות, מחויבות ורגישות חברתית, פתיחות, סקרנות, זיקה למנהיגות, “בעלי חלום”, נינוחים בסיטואציות עמומות (אקספלורטיביות) ונכונים לחדשנות. אנו מצידנו, נכשיר את המורים ונלווה אותם מקרוב לאורך התהליך כולו.
בתי הספר הנבחרים יידרשו להקצות שעתיים שבועיות במערכת הכיתה שתיבחר ליטול חלק בתוכנית.
התוכנית כולה תלווה על ידי מחקר הערכה אשר יבוצע על ידי גורם מקצועי חיצוני ואובייקטיבי.
מה אנחנו מציעים ?
- תכנית חדשנית שפותחה על ידי מומחים בינלאומיים והותאמה לחברה הישראלית
- הזדמנות להתפתחות מקצועית בתחום הנחיית קבוצות
- קבוצות הכשרה קטנות באווירה מאפשרת ואינטימית (עד 15 מורים בקבוצה)
- השתלמות פתיחה מרוכזת בת יומיים למורים מובילי התוכנית
- 4 מפגשי הדרכה קבוצתיים בני חצי יום
- נוכחות וצפייה של אנשי מקצוע מטעם LEAD בשני שיעורים לפחות לאורך השנה בבית הספר ומפגש משוב וחניכה עם המורה
- ליווי פרטני בהתאם לצרכי המורה
- מפגש סיכום ומשוב
- מחקר הערכה מקיף אשר יבוצע על ידי גורם מקצועי חיצוני